سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زائران در بند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از فارس، مصطفی خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت کشور در خصوص اوضاع نابسامان زائران ایرانی در مرز عراق، گفت: در سفری که اخیراً مسئولان ایرانی با عراقی‌ها داشته‌اند مشکلات زائران ایرانی در مرز مطرح شد و قرار شد کمیته‌ای پیگیر این مشکلات شود تا هر چه سریعتر این مسائل برطرف شود.
وی ادامه داد: تمام مشکلات با طرف عراقی مطرح و درخواست شده که مشکلات زائران ایرانی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت کشور برخی از مشکلات در فاصله کمی بعد از برگزاری جلسات برطرف شد.
وی گفت: تمام نیروهای مرزی مستقر در مرز شملچه و مهران تغییر کرده و به نوعی با آنها برخورد شده است.
قهرودی اظهار داشت: ایران در شهر کربلا آشپزخانه متمرکزی داشت که برای زائران غذا طبخ می‌کرد، این آشپزخانه تعطیل شده و فعالیت آن بین هتل‌ها تقسیم و غذا با کیفیت پایین‌تر طبخ و بین زائران توزیع می‌شود. البته مسئولان عراقی قول ‌داده‌اند که طی روزهای اخیر این مشکل را بر طرف کنند و آشپزخانه مرکزی دوباره فعال و مشکل غذای زائران برطرف شود.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور تصریح کرد: مشکلات موجود در خصوص خدمات، بهداشت، وضعیت اتوبوس‌های زائران مطرح شده و عراقی‌ها‌ قول داده‌اند این مسائل را برطرف کنند.
وی افزود: امیدواریم با پیگیری آنها و عملی شدن برخی فعالیت‌ها شاهد آزار و اذیت کمتر عراقی‌ها در مرز باشیم و توقف زائران در مرز به حداقل ممکن برسد.
قهرودی در خصوص علل توقف زائران در مرز گفت: این امر بستگی به وضعیت عراقی‌ها در آن روز دارد. برخی از مشکلات همانند قطع برق، عدم سوخت پاسگاه عراقی‌ها، عدم هماهنگی‌ها و غیره باعث ایجاد توقف طولانی زائران ایرانی در مرز می‌شود. البته این مشکلات در برخی روزها رخ می‌دهد.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: یکی دیگر از علل توقف زائران در مرز انتقال اطلاعات است که این موضوع از جانب ایران حل شده و ایران فعالیت خود را از طریق رایانه‌ای انجام می‌دهد اما از سوی عراقی‌ها هنوز این کار انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: قرار شده ما هم انتقالات رایانه‌ای اطلاعات را برای مسئولان مرزی عراق انجام دهیم که این امر کنترل حضور زائر در مرز را به حداقل ممکن برساند.
قهرودی در خصوص تفتیش زائران ایرانی در مرز عراق گفت: این کار عمدتاً از سوی نیروهای خارجی مستقر در عراق انجام می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور افزود: در صورتی که نیروهای اشغالگر از عراق خارج شوند، بخشی از مشکلات ما با کشور عراق برطرف می‌شود.
به گفته قهرودی، مشکل توقف طولانی، کنترل، ‌آزار و اذیت، جسارت‌ و اهانت‌ها در نقطه مرزی مربوط به حضور نیروهای خارجی است و شرایط خاص امنیتی که آنها ایجاد کرده‌اند.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور خاطر نشان کرد: قصه ما و عراق و قصه مردم عراق با ما قصه افرادی هستند که در دو خانه زندگی می‌کنند تعداد زیادی از مردم عراق در رفت و آمد با کشور ما هستند ما به هیچ وجه مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کنیم عراقی‌ها هم نمی‌خواهند برای ما مشکل ایجاد کنند اما این کار را تحت فشار حضور نیروهای خارجی انجام می‌دهند.

اخبار مرتبط:
ایجاد مزاحمت اشغالگران برای زائران سید الشهدا(ع)  
اعتراض به اقدامات غیرقانونی نیروهای آمریکایی با زائران ایرانی
ممانعت از سفر انفرادی زائران به عتبات  
مشکلات عدیده در پایانه مرزی مهران  



م. ایمانى ::: پنج شنبه 87/8/16::: ساعت 5:32 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ