سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زائران در بند

در آستانه سفر نورى المالکى نخست وزیر عراق به ایران و جهت آزادى زندانیان دربند،

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک ولى امر مسلمین حضرت آیت الله العظمى خامنه‌اى دامت برکاته
السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
چشمهامان در فراق عزیزانمان اشکبار و سینه‌هامان مالامال از درد بى‌توجهى و سستى مسئولین است. نور دیدگانمان افراد غریبه‌اى نیستند، جوانان ایرانى و شیعه‌اى هستند که به عشق مولا على(ع) و سر بریده اباعبدالله الحسین(ع) و تن بى‌دست ابوالفضل العباس(ع)، راهى عتبات عالیات شده‌اند و نرسیده به زیارت و حرمى، سر از زندانهاى عراق در آورده‌اند؛ بله کشور دوست! و برادر! عراق که مى‌گویند اکثریت آنان پیرو اهل بیت(ع) هستند!! (و اهل بیتِ(ع) مظلوم در طول تاریخ چه کشیدند از دست این قوم!)
رهبر عزیز
اینها نه قاچاقچى‌اند و نه تروریست؛ جرمشان هم فقط بى‌توجهى در گرفتن روادید و ورود غیر قانونى به عراق بوده است. البته اینان مرتکب خطا شده و بخاطر ورود بدون ویزا قانون را نقض کرده‌ و مرتکب خلاف شرع هم شده‌اند، در این تردیدى نیست ولى باور کنید مجازات فعلى‌شان بسیار دردناک و ظالمانه است. چه جفایى بدتر از اینکه با هزار آرزو خودش را آماده آزادى و دیدار خانواده و فرزندان چشم انتظارش کرده و دو روز مانده به موعد مقرّر، حبسى سنگین‌تر بر وى تحمیل مى‌کنند؟
این زندانیان بى‌پناه از حداقل امکانات بهداشتى، تغذیه‌اى و رفاهى ـ حتى آب آشامیدنى سالم ـ برخوردار نیستند و همین کمبود در پاره‌اى موارد موجب بیماریهاى کلیوى و پوستى نظیر خارش و گال در بین آنان شده است. متأسفانه عراقى‌هاى مسئول هم ـ مخصوصاً در زندانها ـ بسیار بد عمل مى‌کنند و گویى مى‌خواهند از ایرانیان انتقام یگیرند. حتى در سال گذشته به گفته‌ى زندانیان آزاد شده، مأمورین امنیتى عراقى در زندان بدره، زندانیان را بخاطر دعا و مراسم مذهبى مورد ضرب وشتم و شکنجه قرار داده بودند و به گفته‌ى همینان هر لحظه‌ى این زندان‌ها کشنده و غیرقابل تحمّل بود. با اینکه طبق قانونشان، مجازات تجاوز مرزى شش ماه زندان است، چند روز مانده به شش ماه، در دادگاهى فرمایشى ـ که نه وکیلى دارند، نه اجازه دفاع به زندانیان مى‌دهند ـ مجازاتشان را به یک سال و دو سال، و در دادگاهى دیگر به چهار سال و شش سال تبدیل مى‌کنند و هیچ مرجعى هم پاسخگوى این تجدیدنظر در حکمها نیست!. اخیراً هم شنیده شده مى‌خواهند مجازات ورود غیر قانونى به خاک عراق را حبس ابد!! قرار دهند و در کشور اشغال شده و بى‌قانونى چون عراق بعید نیست چنین کارى هم بکنند.
برخى از زندانیان به‌خاطر همین وضعیتِ بلاتکلیفى و مأیوس‌کننده و عدم توجه مسئولین ایرانى، از همه کس ناامید شده و دچار ناراحتى روحى و بیمارى افسردگى شده‌اند و سه چهار ماه است با کسى سخنى نگفته‌اند! به گفته‌ى برخى از شاهدان عینى ـ که از نزدیک با اینان ملاقات داشته‌اند ـ فشار روحى وارده بر اینها بقدرى است که اعتقادشان به خدا و اهل‌بیت(ع) را هم خدشه‌دار مى‌کند! و نسبت به نظام و مسئولین ایران هم بسیار بدبین شده‌اند.
رهبر عزیز!
شاید سختى زندان قابل تحمل باشد، ولى سست‌ارادگى و عدم جدّیت مسئولین ایرانى در پیگیرى این مسأله درد جانکاهى است که نه براى زائرین دربند و نه براى خانواده‌هاى چشم انتظارشان قابل تحمل نیست!
مسئولین ذیربط کشور که اینها را در کشور غریب رها کرده‌اند و جز وعده‌هاى بى‌پشتوانه‌ى آزادى و احیاناً درخواست از مسئولین عراقى در خوش‌وبش‌هاى دیپلماتیک تقریباً هیچ کار قابل ملاحظه‌اى انجام نداده‌اند. گویى توافق نانوشته‌اى بین ایران و عراق وجود داشته باشد که دمار از روزگار اینان درآورند تا دیگر جرأت نکنند پا از مرز فراتر نهند!
ما دیگر به قول و قرار و حتى قسم هیچ مسئولى اعتماد نداریم و پس از توکل به خدا و درخواست صبر و گشایش از ذات اقدسش، آخرین امید ما به شماست.
قوه قضائیه که ظاهراً دفاع از حقوق چنین شهروندانى در قاموسش تعریف نشده و رئیس محترم قوه هم آنقدر که همّ و غمّش مصروف امنیت مالى سرمایه‌گذاران است، دلش به حال امنیت جانى شهروندان غریب نمى‌سوزد!
معاون رئیس‌جمهور و رئیس شوراى ایرانیان خارج از کشور هم که ظاهراً جز سرمایه‌داران ایرانى مقیم آمریکا دیگر ایرانیان ـ احتمالاً بى‌سرمایه ـ را اصلاً ایرانى نمى‌داند و به همین خاطر سفرهایش به نیویورک در معیت مسئولین کنسولى وزارت خارجه همیشه برقرار است ولى پیگیرى مشکلات زائران اسیر حتى به ذهنش هم خطور نکرده است!
صدا و سیما هم که با مصاحبه وتهیه گزارش از وضعیت زندانیان و پوشش رسانه‌اى ـ مخصوصاً در شبکه‌هاى برون مرزى ـ مى‌توانست و مى‌تواند مسئولین عراقى را بخاطر رفتارهاى غیر قانونى و حبسهاى خلاف قانون، تحت فشار افکار عمومى قرار دهد، مصلحت‌سازى پیشه کرده مبادا سیاست چندصدایى ریاست محترم آن خدشه‌دار گردد!
رهبر عزیز!
طبق اعلام رسمى وزارت امور خارجه 86 زائر ایرانى در عراق زندانى‌اند که اکثر آنان هم در زندانهاى استان هم‌مرز و شیعه‌نشین واسط هستند. بیش از یک ماه هست که طبق اعلان رسمى سفیر ایران در عراق و وزارت خارجه، شوراى ریاست جمهورى عراق ـ پس از کش و قوسى یکساله و طبعاً گرفتن امتیازات کافى ـ با آزادى فقط حدود 60 نفر از اینان موافقت کرده است؛ اما اجراى این عفو ـ که طبعاً دو سه روز بیشتر نباید طول بکشد ـ هنوز عملى نشده است!!
قرار است همین روزها نخست‌وزیر عراق به ایران بیاید و طبعاً دیدارى هم با شما خواهد داشت.
خواهش ما خانواده‌هاى داغدار این است که حل مسأله زندانیان را به جدّ از آقاى نخست‌وزیر بخواهید، هم آزادى سریع افرادى را که عفو شده‌اند و هم عفو و آزادى دیگرانى را که باقى مانده‌اند!
به قوه قضائیه دستور دهید هیأتى را جهت پیگیرى پرونده قضایى همه این زندانیان و بررسى روند رسیدگى به آن، به عراق اعزام کند و پزشکى قانونى را هم مأمور فرمایید تا به همراه خبرنگاران صدا و سیما گزارشى مستند از وضعیت جسمى و روحى زندانیان و شرایط بهداشتى و معیشتى آنان تهیه کرده و به اطلاع عموم برسانند.
و در نهایت هم به این مسئول عراقى و هم رئیس‌جمهور و سایر مسئولین ایرانى بفرمایید بجاى اینگونه اقدامات سختگیرانه و حبس‌هاى طولانى‌مدت که موجب فروپاشى خانواده‌ها و بدبینى ملت مى‌شود، پیامدهاى وخیم چنین حبس‌هاى طولانى‌مدتى را مدّنظر قرار داده و از این پس مجازات‌هاى دیگرى را جایگزین آن سازند و از همه مهم‌تر کنترل بیشترى در ورودى و خروجىِ مرزها داشته باشید و به‌جاى برخورد با زائرین، با مأموران سهل‌انگار و احیاناً متخلّف با جدّیت برخورد کنند.
در پایان از تلخى قلم ـ که جز ابراز درد دل با سرور و مولایمان نبود ـ پوزش مى‌طلبیم و همیشه از خداوند سلامتى کامل همراه با عزت و سربلندى را براى آن وجود عزیز از درگاه خداوند متعال خواستاریم.

با تشکر و سپاس فراوان
جمعى از خانواده‌هاى زندانیان
دیماه 1387




م. ایمانى ::: سه شنبه 87/10/3::: ساعت 3:28 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ